Svar från Eleven

Igår kväll mailade jag Eleven.se angående prisnedsättningar från deras sida som jag reagerat på, och jag har redan fått svar! Så här skriver Michael på Eleven:

”Hej Hanna,

Tack för ditt mail. När det gäller våra fraktpriser så har vi valt att skicka alla våra paket som Postpaket, detta till stor det eftersom vi även säljer plattänger, locktänger, hårfönar och liknande produkter större/tyngre produkter. Postpaket är mycket dyrare jämfört mot brev men vi har subventionerat ner till 55 kr för att det inte ska drabba kunden i samma utsträckning.

En annan fördel med Postpaket är att de alltid är försäkrade och man får spårbart kollinummer så man kan följa var paketet befinner sig. Vi har idag fraktfritt vid 700 men har länge funderat på att sänka detta till 600 för att fler ska kunna utnyttja detta och efter ditt mail så kommer vi att göra det.

När det gäller Japonesque och MOR Cosmetics så håller vi de utpriser som är satta av tillverkaren. Detta av den anledningen till att de svenska företag som importerar från utlandet ska registrera produkterna hos Läkemedelsverket och betala den årliga avgiften på 200 kr per produkt. (Gäller kosmetik & hudvårdsprodukter, inte ”hårdvara”) Jag ska dock be de som sitter med inköp att gå genom de priser vi har på Japonesque och även kontakta Japonesque för att se om vi kan sänka dessa.”

Snabbt och trevligt svar som behandlar alla frågeställningar är bara det ett plus i kanten! Gällande fraktpriserna så tycker jag att det är synd att de som beställer exempelvis smink får betala extra för att andra personer väljer att beställa skrymmande saker som måste skickas i stora paket. Fördelen är ju dock att paketet blir spårbart, men det tror jag att många kunder gott kan klara sig utan mot ett lägre pris i kassan. Det som spårbarheten innebär är en säkerhet och bra goodwill för Eleven, och det är nog mycket på grund av det de behåller de höga fraktkostnaderna. Stora shopar väljer oftast inte att göra saker de vet att de förlorar på, och många gånger tjänar de på att sätta höga fraktkostnader så att de får en liten vinst från frakten också. Om jag får spekulera så tror jag inte att Eleven är något undantag från den regeln. Individuella priser på frakten med ett maxpris tycker jag låter bättre! Mindre saker = billigare frakt, större saker = högre frakt, men med en övre gräns på runt sextio kronor. Jag tror faktiskt inte att Eleven skulle förlora på den affärsidén i längden – tilläggas kan att jag förstås inte har vare sig samma interna insyn i deras ekonomi eller lika mycket webshopserfarenhet som de!

Att de nämner ”subventioner för kunderna” i fraktfrågan ter sig ganska löjligt; när det är stora saker som ska skickas lägger butiksägarna ofta på en liten slant på priset kunden ser i kassan, så att det ska täcka upp det som går förlorat i fraktkostnader. Dessutom har företag förstås avtal med Posten, så det är inte så att det kostar riktigt lika mycket för dem att skicka ett paket som om du och jag skulle vilja frankera och skicka iväg ett paket.

Positivt är att de efter mitt mail direkt har sänkt gränsen för fraktfritt med en hundralapp, till 600 kronor! Ni ser där att det lönar sig att skriva och tala om vad man tycker, även om det nu bara är frågan om en hundring. Mycket bra från Elevens sida, även om de nu gått och tänkt på det ett tag. Dessutom är det bra att de säger att de ska ta kontakt med Japonesque – kan det hända något där tro? Dock säger Michael inget om de andra märkena, så Eleven kommer antagligen att behålla sina pristillägg i form av tjugolappar här och där. Även om han nu hävdar att det är leverantörernas priser, så är det argumentet inget som går hem hos mig – hur kommer det isåfall sig att andra webshopar som också är återförsäljare kan hålla lägre priser på precis samma produkt? Om det vore så att leverantörföretagen bestämmer priserna skulle ju alla webshopar ta ut samma priser.

Avgiften hos Läkemedelsverket undrar jag också över varför de tar upp; för er som inte känner till processen går det till så att importörer måste betala en årlig avgift på 1600 kronor och utöver det 200 kronor per produkt för att få sälja sina varor. Nu låter ju det kanske i mångas ögon som en hisnande summa om man måste betala 200 kronor per produkt som återförsäljare, men det som menas är förstås 200 kronor som en klumpsumma per år för varje slags produkt man tar in. För att få sälja 100 stycken av Japonesques manikyrkit betalar man en engångssumma varje år på 200 kronor, till exempel. Dessutom är det så att har man fler än 200 olika produkter (vilket ju Eleven gott och väl har), så betalar man inget till Läkemedelsverket för de antal produkter som överstiger summan. Har man 250 olika slags produkter i webshopen, så betalar man bara den årliga summan på 200 kronor för 200 stycken produkter. Det blir en årlig summa på 40 000 kronor, men det borde gott och väl täckas med tanke på hur höga intäkter Eleven har. Om Eleven har ”tillverkarens priser som utpriser” är tillverkarens rekommenderade priser aningen för höga, tycker jag – något de andra webshoparna verkar hålla med mig om.

Sammanfattningsvis så verkar det inte som att vi får se sänkta fraktkostnader hos Eleven den närmaste tiden, men kanske ändras priserna på Japonesque? Överlag verkar det som om att sänkta priser inte är något de går och funderar på. Tyvärr Eleven, svaret har inte fått mig att komma på andra tankar. Jag handlar hellre hos de små shoparna som Satine och Inezza, så att det blir lite konkurrens i spelet!

Vill du veta mer om Läkemedelsverkets priser och villkor för tillverkare och importörer finns det information i Läkemedelsverkets författningssamling, LVFS 1999:11.